کمپرسور باد ماشين قدرتمندي است که در جهان هاي-تک امروز در همه مشاغل از مکانيک خودرو گرفته تا سازنده مبلمان همه در توليدي هاي بزرگ و هم در توليدي هاي کوچک کاربرد بسياري دارد. در بسياري از صنايع از هواي فشرده به عنوان پيشران اوليه و کمک به فعاليت ماشين هاي بزرگ تر استفاده مي شود، بنابراين کمپرسور باد بايد به طور پيوسته تحت نظر بوده و بخش تعميرو نگهداري همواره به آن توجه خاصي داشته باشد. به هر حال، در اثر کار مداوم ممکن است بعضي از قطعات دچار ايراد شوند و اين اجتناب ناپذير است. ممکن است در قسمت موتور، روغن روانکار، شير ها، مخزن و کليد هاي الکترونيکي يا ساير بخش هاي کمپرسور بادايراداتي ايجاد شود که به تعميراساسي نياز داشته باشد. بايد قبل از اينکه مشکل جدي شود و هزينه تعميراتبالا رود با اين مشکلات مقابله کرد. از اين رو بر آن شديم تا در اين مقاله به معرفي نکات ريزي بپردازيم که به شما در عيب يابي و تعميراوليه کمپرسور بادکمک مي کند. در ادامه با برخي از متداول ترين مشکلات شناخته شده در مورد کمپرسور بادو نحوه تعميرآن آشنا خواهيد شد.
اگر کمپرسور قادر به ادامه فعاليت نباشد، مشکل اساسي دارد. خوشبختانه، شناسايي علت اين مشکل و حل آن بسيار ساده است. بهتر است نکات زير را بررسي نماييد:
· عدم وجود توان: ابتدا چک کنيد که آيا کمپرسور بادبه برق وصل است يا خير. دکمه روشن/ خاموش را کنترل کرده و کليد ريست را چک کنيد. قطع کن ها را نيز بررسي کنيد.
· عدم وجود روغن: کاربران گاهي اوقات بررسي و يا تغيير سيالات موجود در کمپرسور بادرا فراموش مي کنند و عواقب آن هم بسيار جدي است. اگر کمپرسور شما نتواند به درستي کار کند، مي تواند علت آن عدم وجود روغن در آن باشد. در اين صورت نيازي به تعميرنيست و کافي است مداري روغن به آن اضافه کنيد.
· خراب شدن کليد روشن/ خاموش: زماني که کمپرسور بادروشن نمي شود ممکن است علتش عدم بر قراري ارتباط کليد روشن/ خاموش و مدار داخلي باشد.اين احتمال با تنظيماتي در سوئيچ فشار کمپرسور بادقابل تعميرو اصلاح است.
· اختلاف فشار: ممکن است اختلاف فشار داخل مخزن به حدي کم شود که کمپرسور قادر به جبران آن نباشد. در اين حالت حتما کليد قطع کن را بررسي کنيد و در صورت نياز آن را تعويض نماييد.
زماني که کمپرسور بادداراي سرو صداي بيش از حد باشد به گونه اي که صدا کاملا ار حالت عادي خارج شده و براي گوش تان آزاد دهنده است، به بررسي نکات زير بپردازيد تا صدا را کاهش داده و به حالت اوليه برگردانيد.
· گشاد شدن قطعات: سرو صدا اغلب حاصل از گشاد شدن قطعات مي باشد. در اين حالت بهتر است براي تعميربه بخش هاي مانند قرقره، کولر، چرخ لنگر، بست، تسمه، لوازم جانبي، و غيره مراجعه کنيد. با سفت کردن آنها يا جايگزيني شان با قطعات جديد تر مشکل بر طرف مي شود.
· مشکل ميل لنگ: يکي ديگر از علل اصلي ايجاد سروصدا در کمپرسور بادخرابي يا کمبود روغن ميل لنگ است. توصيه مي کنيم همواره ميل لنگ را روغن کاري کنيد. در بيشتر اوقات از طريق روانکاري مشکل بر طرف مي شود ولي اگر بر طرف نشد بايد ميل لنگ را تعويض نماييد.
· پيستون ها: زماني که پيستون ها به شير بالاي خود ضربه بزنند، سرو صداي زيادي ايجاد مي شود.سر سيلندر را بيرون آورده و بررسي کنيد شايد آلودگي يا گرفتگي در پيستون موجود باشد، سپس واشر را تعويض کرده و دوباره سر سيلندر را وصل کنيد.
· نصب نادرست: يکي ديگر از دلايل سر و صدا اين است هنگام نصب کمپرسور دقت کافي نشده است. پيچ هاي روي کمپرسور را محکم کنيد و بررسي کنيد که آيا لنت هاي لرزش بايد نصب شود يا نياز به تعميردارند.
کمپرسور براي کار نياز به روغن دارد تا به شکلي درست و بدون مشکل کار کند. به جرات مي توان گفت بزرگ ترين مشکل زماني است که روغن کمپرسور خيلي زود تمام شود. اگر مخزن روغن را بايد دائما پر کنيد، ممکن است يکي از 4 حالت زير براي کمپرسور شما اتفاق افتاده باشد:
· انسداد ورودي: نشانه آن زماني است که انسداد در ورودي هوا شکل مي گيرد. اگر اين اتفاق بيفتد، به تميز کردن فوري و در بعضي موارد جايگزيني نياز دارد.
· نشتي روغن: نشت روغن معمولاً مي تواند با سفت شدن پيچ قطعات دستگاه بر طرف شود يا با تعويض واشر روغن متوقف شود. همچنين مي توان آن بخش را براي تعميرکردن جدا کنيد و نزد متخصص مربوطه ببريد.
· رينگ پيستون ساييده شده: زماني که رينگ پيستون به شدت ساييده شود زمان تعويض آنها فرا رسيده است و بايد هرچه زودتر براي تعميراين بخش وارد عمل شويد.
· زماني که روغن چرب بودن خود را از دست بدهد: در اين هنگام بايد کل مخزن روغن را تخليه کرده و دوباره با روغن جديد يا روغني متفاوت پر نماييد. شايد روغن قبلي مناسب کمپرسور بادشما نبوده باشد.
همچنين اگر کمپرسور به طور پيوسته در حال حرکت يا چرخش باشد نيز ممکن است روغن موتور کاهش يابد. بهتر است براي جابجايي کمپرسور باداز پد ها ضربه گير استفاده کنيد تا لرزش چنداني به موتور کمپرسور باداعمال نشود. در صورت بررسي پيوسته روغن، هزينه تعميربسيار پايين مي آيد اما اگر از اين مورد غفلت کنيد ضرر و زيان بسياري مواجه شما خواهد شد.
زماني که روغن اضافي به صورت دانه هاي ريز در مي آيد باعث آسيب رسيدن به قطعات کمپرسور بادمي شود. اين آسيب ها در بلند مدت خود را نشان مي دهند و تعميرآنها بسيار هزينه بر خواهد بود. گاهي اوقات خرابي ها به حدي هستند که بايد تمام پروژه متوقف شود و تا زمان تعميراستفاده مجدد از کمپرسور بادممکن نخواهد بود. خوشبختانه حل اين مشکل بسيار ساده است و به راحتي قابل شناسايي خواهد بود، زيرا وجود روغن تنها به يکي از دلايل معرفي شده در زير مربوط مي شود. پس با برطرف کردن آنها مي توانيد از اين مشکل پيشگيري کنيد.
· ورودي محدود شده: تخليه روغن اغلب به دليل محدوديت در مصرف هوا کمپرسور بادايجاد مي شود. در مواردي از اين قبيل هاي هوا يا بايد کاملاً تميز شوند يا تعويض گردند.
· خرابي رينگ پيستون ها: دقيقاً مانند نشت روغن، تخليه روغن نيز از رينگ پيستون هاي فرسوده ناشي مي شود، که بايد به صورت دوره اي جايگزين يا تعميرشوند.
· پر کردن بيش از حد مخزن روغن: اگر کمپرسور روغن زيادي داشته باشد، مقداري از اين روغن اضافي مي تواند در هواي فشرده وارد شود. سطح روغن بايد دقيقا تا علامت "کامل" باشد نه بيشتر از آن.
· چرب بودن بيش از حد روغن: عدم توجه به توضيحات سازنده کمپرسور باددر مورد مقدار چرب بودن يا همان ويسکوزيته روغن مي تواند صدمات جدي به دستگاه وارد کند. پس اگر ويسکوزيته با شرايط کمپرسور شما مطابقت ندارد، مخزن روغن را خالي کرده و با روغن متفاوت ويسکوزيته مناسب مجددا مخزن را پر کنيد.
· رينگ پيستون مع شده: علت احتمالي تخليه روغن رينگ پيستون وارونه است، اين بدان معني است که زمان تعويض ميل لنگ فرا رسيده است.
براي خواندن ادامه مطلب به وب سايت ايران کمپرسور به ادرس irancompressor.com مراجعه نمايد.
درباره این سایت